Charles schreef:Zo nu en dan worden die wissels nog gebruikt voor lijn 6 om te driehoeken. Aangezien de keerlus op het Stuyvesantplein er niet meer is, wat ik een onnadenkend besluit heb gevonden, is die bewuste driehoek de enige mogelijkheid voor lijn 6 in geval van calamiteiten op de Loudonstraat of Het Kleine Loo. De trams moeten dan wel dat hele traject achteruit rijden en op de genoemde kruising kunnen ze pas keren. Vanzelfsprekend met de nodige begeleiding van de HTM verkeersdienst.
iljitsch schreef:Kan je dat sowieso aan de buitenkant zien?
M.b.t. achteruit rijden, er is ooit een lijn 19 vanaf Leidsenhage over verkeerd spoor naar de driehoek Weidevogelsingel teruggereden. Dat men wellicht een EBS-bus op die route zou kunnen tegenkomen werd op de koop toegenomen. Dat was wel ten tijde van de zeer beperkte dienstregeling ten tijde van het dieptepunt van de Corona crisis.iljitsch schreef:Ik geloof nooit dat HTM trams op het linkerspoor gaat laten rijden door de Loudonstraat.
iljitsch schreef:Waar is dat? Apple en Google kennen de Weidevogelsingel niet.
Maar sowieso rijdt 19 toch overal over een vrije trambaan? In de Loudonstraat heb je het over een gewone straat waar de tram tussen het overige verkeer rijdt (klein stukje weliswaar, maar toch). En dan ook nog een stukje waar de tram met ander verkeer mengt op de Juliana van Stolberglaan tussen het Stuyvesantplein en LvNOI.
Ik zou er in elk geval aardig van schrikken als ik ineens een tram achteruitrijdend op me af zou zien komen met geen uitwijkmogelijkheid...
iljitsch schreef:Zelfs eindpunt Uithof van 4 wordt nog als keerlus gebruikt terwijl het daar ook mogelijk is zonder de lus te gebruiken te keren, en deze handhaven voor éénrichtingstrams is zeker niet nodig omdat die ook via de remise een paarhonderd meter verderop zouden kunnen keren.
Misschien als de sporen/wissels versleten zijn deze "overbodige" lussen omgebouwd worden, maar als het afstoten van de grond geen voordelen oplevert (aan de rand van de bebouwde kom) zou het zomaar kunnen dat ze blijven. Ook een lus als Savornin Lohmanplein zal wel blijven denk ik: de sporen weghalen levert geen nuttige grond/ruimte op, en een keerspoor midden op een lijn aansluiten lijkt me lastiger dan een lus.
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat zodra het kan de lus door de Frederikstraat en die van 11 eraan gaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten