Lijn 19

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 13 jun 2020 21:48

Buiten het probleem van het stralingsveld, zou lijn 19 nu al zijn gehele traject kunnen rijden, of ontbreken er nog stukken spoor ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor Stadsbus » 13 jun 2020 21:50

Op de nieuwe brug ontbreken nog stukken spoor. De gleuven waar het spoor hoort te liggen, liggen nu klinkers.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Lijn 19

Berichtdoor KevinRandstadrail » 14 jun 2020 11:28

Ja en er ontbreekt ook nog de bovenledigingsmasten en de bovenleiding.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 14 jun 2020 11:39

Er is bij Technopolis nog geen keerspoor en het hele stuk van af de Zuidwal tot de TU is nog bovenleidingloos.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 14 jun 2020 13:55

Daar is dus over nagedacht! Jaren vertraging eindelijk opgelost, en dan moet je nog alle dingen doen die je al veel eerder had kunnen doen...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 14 jun 2020 20:26

Bovenleiding moet je niet eerder aanleggen dan strikt noodzakelijk is: anders loop je een reël risico op diefstal van de koperdraad.
Zolang de keervoorziening (excuses voor het onnodig gebruik van de Nederlandse taal waar onvertaald Engels ook accoord bevonden wordt: Engels is natuurlijk te prefereren boven het Nederlands) bij de Heertjeslaan nog niet aanwezig is. Dan heeft de aanleg van bovenleiding geen zin: sterker nog, het is een aanleiding voor diefstal.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 14 jun 2020 21:23

Volgens mij zijn de masten niet van koper...

En is aluminium niet een beter materiaal voor bovenleidingen?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor PAV » 14 jun 2020 21:50

Voor het een jatten van koper van de bovenleiding heb je wel een hoogwerker nodig. Maar zodra er spanning op de bovenleiding staat, is het niet zo aantrekkelijk meer om die te jatten...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 14 jun 2020 23:11

iljitsch schreef:Volgens mij zijn de masten niet van koper...

En is aluminium niet een beter materiaal voor bovenleidingen?

Aluminium heeft minder goede mechanische eigenschappen. Minder goed buigzaam bijvoorbeeld, breekt sneller, en vermoedelijk is de trekkracht ook niet zo enorm goed. Tevens vormt zich een oxidelaag aan de oppervlakte, waardoor het als rijdraad waarschijnlijk helemaal niet geschikt is.

Als vastliggende aanvoerleiding is het wel geschikt, in de grond bijvoorbeeld, veel kabels kunnen daar als alu leiding gelegd worden. Ik heb ze in Amsterdam al gezien, kabels naar een transformatorhuisje. Maar bovengronds, bewegend in de wind, ik denk het niet.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 15 jul 2020 06:56

Update vanuit B&W Delft aan de gemeenteraad.

Drie citaten:

* Er wordt nu gestuurd op ingebruikname van tram 19 in het 4e kwartaal 2022.
*De vertraging is ontstaan door de komst van de nieuwe tram en het daarmee samenhangende meer complexe EMC-systeem en de relatieve onbekendheid hiermee. Het EMC-systeem zorgt er voor dat de onderzoeksactiviteiten van de TU Delft, met name nanotechnologie, zo min mogelijk verstoring van de tram hebben. Hierover hebben TU Delft en MRDH afspraken gemaakt. Het EMC- systeem werd nog nergens anders toegepast dan sinds begin dit jaar in Utrecht. Daar rijdt een tram met een vergelijkbaar compensatiesysteem. De ervaringen daar leren dat naast een aangepaste bovenleiding ook een betere spoorstaafisolatie nodig
* Om te borgen dat de TU Delft aan toekomstige, steeds toenemende kwaliteitseisen voor onderzoek kan voldoen, is besloten dat tramlijn 19 in eerste instantie gaat rijden tot een nieuw eindpunt. Dit eindpunt ligt tussen TU Delft Sport & Cultuur - gebouw 37 en de Kruithuisweg. Hiermee blijven op Campus-Zuid voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven met hoogwaardig onderzoek. Het precieze eindpunt wordt nog bepaald en is afhankelijk van de mogelijkheden tot inpassing van de halte en een keerspoor ter plaatse.

https://ris.delft.nl/internet/overige-s ... 538945.pdf
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2020 10:12

Toch jammer, weer anderhalf jaar vertraging omdat ze een wat masten extra moeten neerzetten en de rails anders/beter moeten isoleren. De ervaringen zijn er al, moeten ze nu nog van alles gaan ontwerpen of zo? Als ze weten hoe het moet, dan hoeft het echt geen anderhalf jaar te duren.

En als het eindpunt een stuk terug gelegd wordt om verstoring verderop te voorkomen, dan kun je waarschijnlijk doortrekken naar andere bestemmingen wel op je buik schrijven. Want verderop kunnen juist de hi-tech bedrijven zitten die een goed geïsoleerde omgeving nodig hebben. Plus dat alle reeds gespendeerde uitgaven voor de aanleg van de baan en eindpunt verderop ook meteen een desinvesteringen zijn. Zonde. Gaat weer lekker zo. :oops:
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 15 jul 2020 14:34, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor Tiktak » 15 jul 2020 11:08

Dan zou ik als ik de planner was gelijk kijken of het mogelijk is de trambaan bij de kruithuisweg naar links af te laten buigen, onder de A13 door en langs de A13 het traject verlengen naar het vliegveld.
Dan in de toekomst lijn 1 om ruilen voor lijn 19 vanaf station Delft. (directe verbinding met Den Haag CS - HS - Delft en het vliegveld )
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor wattman » 15 jul 2020 13:49

Wat er ontbreekt in de railverbinding HS/CS - Vliegveld is niet een tramlijn door een schaars bebouwd gebied, maar een aftakking vanaf de metro E naar het vliegveld.
Of de busverbinding tussen Delft en het vliegveld in een grote behoefte voorziet weet ik niet. Mijn indruk is van niet. Helaas zijn de gegevens die uit de OV-chipkaart worden gegenereerd geen open data, dus valt dat allemaal niet te controleren door een burger.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 15 jul 2020 14:15

Lijn 19 naar Zestienhoven vermindert ook voor bijna niemand het aantal overstappen, een rechtstreekse verbinding vanuit het centrum van Den Haag zou veel beter zijn. (Zou op te lossen zijn door na station Delft 1 en 19 om te wisselen.)

En inderdaad het hofpleinlijntraject loopt al vlak langs het vliegveld, zij het aan de andere kant dan waar de terminal zit. Een aftakking van de metrolijn waardoor er metro's uit Rotterdam en trams uit Den Haag naar het vliegveld kunnen lijkt mij beter.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor joostvansurksum » 15 jul 2020 14:33

Gewoon de metro nemen voor het vliegveld. Niet via stadslijnen en meerdere plaatsen. Maar volgens mij was de hedendaagse visie dat een metro of sneltram naar het vliegveld vanuit Den Haag nog niet zo rendabel is. Laat ze voorlopig maar met bussen rijden. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Lijn 19

Berichtdoor iljitsch » 15 jul 2020 16:54

Tja ik ga liever naar schiphol in een half uur in een ruimte trein zonder overstappen dan metro + bus naar zestienhoven.

Laatste keer dat ik daar gevlogen heb ben ik met de fiets gegaan. :mrgreen:

Ik moet er absoluut niet aan denken dat je via Lelystad zou moeten gaan vliegen vanuit onze regio, eerst meer dan een uur in de trein en dan nog eens een bus, rij je nog onder de landingsbanen van schiphol door!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 19

Berichtdoor willem » 16 jul 2020 17:16

Als het stationsgebouw van Zestienhoven naar het andere uiteinde van de start- c.q. landingsbaan wordt verplaatst is een aftakking van de metro (het doortrekken van metro D naar de luchthaven) zo gemaakt.

Voor het doortrekken van lijn 19 (of lijn 1) naar de luchthaven (excuus voor het onnodig gebruik van het Nederlands waar ook Engels gebruikt kan worden) is geen vervoerkundige noodzaak, maar vooral een politieke wens.
De luchthaven ligt in Rotterdam maar heeft ervoor gekozen om Den Haag (ik geneer me er enorm voor om die naam te gebruiken in plaats van The Hague: als anderen dat lezen wordt The Hague voortaan nooit meer door mensen uit andere landen aangedaan) aan hun naam toe te voegen. En daarom moet en zal er een goede verbinding met Den Haag komen, los van de realiteit.

Als het vliegveld (excuus, airport) de naam Rotterdam-Gouda gekozen had was er nu opeens een vraag naar een rechtstreekse verbinding vliegveld-Gouda, bijvoorbeeld door middel van een aftakking van de trein ter hoogte van het Schieplein.

Vergeef me mijn cynisme, maar dit is het ultieme voorbeeld van hoe marketing de vervoerbehoefte denkt te kunnen bepalen. Los van de werkelijke vragen van de reiziger die in de regio woont en/of werkt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 19

Berichtdoor OVinDelft » 16 jul 2020 19:04

De beredenering voor het inkorten tot de Kruithuisweg vind ik merkwaardig: "Hiermee blijven op Campus-Zuid voldoende vestigingsmogelijkheden voor bedrijven met hoogwaardig onderzoek."

Hieruit concludeer ik dat er op dit moment dus geen belemmering is voor het doorrijden tot het eindpunt bij de Heertjeslaan, zolang wordt voldaan aan de normen die ook gaan gelden ten noorden van de Kruithuisweg. De enige reden van inkorting tot de Kruithuisweg is dus het mogelijk vestigen van bedrijven in de toekomst. De oplossing daarvoor is niet de tramlijn inkorten, maar die nog niet bestaande bedrijven enkele meters verder weg van het spoor vestigen.

Overigens zijn er ook onderzoeken gaande waarbij er een tramremise wordt gebouwd op het terrein net ten zuiden van de Heertjeslaan. Bij inkorting wordt dat dan natuurlijk ook onmogelijk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Re: Lijn 19

Berichtdoor HansW » 18 aug 2020 11:30

Frequentie vanaf 31 augustus naar 3 per uur: Hoe help ik een tramlijn om zeep..... :roll:
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten