Van welke gemeente dat nu is lijkt me nagenoeg niet relevant. Kleine herindeling en dat is opgelost. Of anders krijg je van die rare situaties zoals Rijswijk dat voor de helft aan Den Haag vast zit en voor de helft aan Delft met een leeg stuk ertussen, of bij de vliet waar je in een paar kilometer over dezelfde weg vier keer van gemeente wisselt. Annexeer maar los, zou ik zeggen. (Overigens leek het mij een ontzettend goed plan om als ik ooit in een randgemeente zou komen te wonen aldaar een Haagse Stadspartij op te richten met als eerste programmapunt aansluiting zoeken met Den Haag.)
Je ziet al dat zowat het hele oude centrum platgewalst is en veranderd in hoogbouw. Als we 40 jaar terug in de tijd gaan en dan de Hagenaars zouden vragen of ze dat zouden willen denk ik dat er maar weinig mensen voor gestemd zouden hebben. Laat de stad met rust en bouw nieuwe wijken aan de randen. Dat was in de tijd van de VINEX-wijken ook heel succesvol.
Wat betreft torens langs LvNOI: daar zouden 2000 mensen komen te wonen, denk je echt dat daar een garage voor 2000 auto's onder komt? Het is waar dat je vanaf daar met de bestaande lijnen zo in het centrum bent, maar da's niet echt de plek voor de dagelijkse boodschappen...
Misschien dat een tram 23 iets te veel van het goede is, maar nadenken over nieuwe lijnen en hogere capaciteiten voor bestaande lijnen zoals 9 lijkt mij heel nuttig, want alles richten op CS/tramtunnel is een doodlopende weg.
Schenkviadukt naar HS? Dan moet je ook een tramviadukt maken over de op/afrit van de utrechtsebaan want die zit helemaal op slot in de spits. En wat probeer je dan met wat te verbinden? Duidelijk niet LvNOI en HS, want dat gaat prima met de trein.
Ik zie geen duidelijke grote reizigersstromen voor me tussen bezuidenhout/voorburg aan de ene kant en de zuidkant van de stad aan de andere kant. Natuurlijk wel een groot aantal kleinere stromen, maar als je dan toch over moet stappen kan je dat net zo goed op CS doen waar de meeste lijnen al doorheen rijden.