Er is een boek over de Hofpleinlijn verschenen, al decennia geleden. Er was wel degelijk een rechtstreekse verbinding tussen het Hofplein en Kürhaus (toen nog mét Umlaut) omdat er een volledige, dubbelsporige driehoek lag bij de Loolaan. Dat was de reden waarom de later Schipholboog richting Leiden onder de Oude Lijn door kon: de brug was al wijd genoeg vanwege de aansluiting. Er was ook een seinhuis, zó geplaatst dat alle wissels in zicht lagen. Het rechtstreekse verkeer was slechts beperkt, doorgaans beurshandelaren die in Wassenaar woonden en in de oude R'damse Beurs werkten. Of hun Rotterdamse tegenhangers die op Duindigt een gokje kwamen wagen. Na sluiting v/d Scheveningse tak (1953) heeft de HTM nog een tijdje vervangende trams gereden van Maaldrift naar HS om voornoemde beurshandelaren ter wille te zijn, maar die kochten al vrij snel massaal een auto. Waarna ook Nederland prompt te maken kreeg met het fenomeen
file (ja ja, da's historisch niet helemaal correct,
so what )
Wie goed naar de luchtfoto's kijkt kan het verloop v/d sporen bij de aansluiting nog goed volgen: de Schenk maakt een
rare kronkel, tenminste, totdat je je realiseert dat daar de Hofpleinlijn het water over stak. Er staat nu een bloemenkiosk pal naast. Overigens, het trafo-huis wat bij electrificatie v/d Oude Lijn werd geplaatst staat er nog steeds en is ook nog altijd in gebruik. Zoals gezegd is het terrein nu volgebouwd en staat het trafo-huis nu achter een hoge geluidswal en is dus niet meer te zien zonder op spoorterrein te komen. Niet doen, je wordt altijd gezien, gemeld en reken maar dat er dan een wit autootje met blauwe lampjes op je staat te wachten
De Hofpleinlijn liep vanaf de aansluiting in een rechte lijn naar Marlot (kruising Zijdelaan/Bezuidenhoutseweg) waarna de huidige (verlengde) Landscheidingsweg werd gevolgd tot het huidige TNO complex. Hier boog de lijn af richting kust (achter het huidige Internationale Strafhof) parallel aan de Van Alkemadelaan. Bij de Harstenhoekweg begon het emplacement, het stationsgebouw met z'n karakteristieke vorm stond bij het Bilderberghotel a/d Zwolsestraat. Het hele complex tussen Zwolsestraat en Groningsestraat staat op voormalig spoorterrein. Kenmerk v/h Kurhausstation was dat het 2 delen kende: een klein winterdeel en het veel grotere zomerdeel. Het station had 5 kopsporen, alle electrisch berijdbaar. Het oorspronkelijke Hofpleinstation in R'dam had er maar 4. Het tracé naar Scheveningen was eerder klaar dan de rest v/d ZHESM en eigenaar HIJSM reed dan ook al in 1907 met stoom naar het Kurhaus. Er waren zelfs doorgaande koerswagens uit verre plaatsen als Berlijn. Na 1914 was dat voorlopig wel voorbij en de jaren '20 gaf ook maar beperkt internationaal verkeer te zien. In 1940 werd de hele lijn opgebroken, de bezetter wilde geen pottenkijkers in hun "
Festung Sjeveningen". Na de oorlog is de lijn wel herlegd, maar grotendeels enkelspoor en het verkeer heeft nooit meer het bestaansniveau gehaald. Dus volgde op een stormachtige 31-1-1953 de laatste rit terwijl in Zeeland de dijken braken.