Voor wie de verschillende modellen van de USA PCC-cars wil vergelijken:
https://www.nycsubway.org/wiki/The_PCC_ ... o_StandardAls we het hebben over de dakinstallatie, met die fraaie gestroomlijnde luchtinlaat, dat is typisch voor de "Post-War standard". De eerdere modellen zijn minder sierlijk.
Zelf zou ik de Haagse 1200, ook vanwege de klassieke HTM kleurstelling, als de allerfraaiste uitvoering van de PCC car willen aanmerken, slanker dan Amerikaanse bakbeesten, maar meer body dan de Haagse voorgangers. Vandaar dat ik het wel mooi vind dat straks de 1329 in die kleuren voor de Touristtram gaat rijden. Immers dezelfde wagenbak.
Ik zal nog in de (papieren) literatuur duiken om te kijken wat daar over het Amerikaanse design van de PCC wagenbak wordt opgemerkt.
De GTL8 is indirect geïnspireerd door de P8 van Frankfurt. Die P8 werd namelijk als voorbeeld genomen in de materieelstudie van ir. L.H. Haring en drs. A.C. Struyk (1974), en die leidde via de doodlopende weg van de Nederlandse standaardtram naar de GTL8. Inmiddels waren de ontwerpen in Duitsland ook hoekiger geworden en dat zal ook invloed hebben gehad.
De reconstructie op
https://haagstramnieuws.org/gtl/geboorte.htm is destijds gemaakt mede op basis van input van Ing André Borgdorff die vanuit de elektrotechniek deel uitmaakte van het ontwerpteam. Maar wie al wat langer op het forum zit, zal daar alles van weten.
.