iljitsch schreef:Ik heb niet helemaal in beeld waar overloopwissels zitten. In elk geval Prinsengracht net voorbij de tramtunnel (2/3/4), Voorburg 't Loo (lijn 2), de wat uitgebreidere installatie vlak na de Wauwermanstraat en als ik me niet vergis net voorbij Plein 1813.
Maar voor zover ik weet niks bij CS. Dat zou daar zeker handig zijn als de kruising Korte Voorhout / Prinsessegracht eruit ligt. Dan bijvoorbeeld een overloopwissel op dat stuk net voorbij de haltes naast het nog steeds afgezette plein (schandalig trouwens).
Dan kan bijvoorbeeld lijn 9 ingekort worden tot CS en kunnen 15, 16 en 17 ook blijven rijden zonder halsbrekende toeren zoals driehoeken bij Schedeldoekshaven.
Slijten overloopwissels die normaal nooit verzet worden net zo snel als gewone wissels? Zou denken van niet.
Over de breedte: zowel toen de Avenio kwam als daarna met de TINA is besloten om breed materiaal aan te schaffen ondanks de aanzienlijke kosten voor het aanpassen van het net. Ik denk niet dat dat met RR te maken heeft.
Toen ik in San Francisco was verbaasde ik me erover dat de PCC die ik daar rond zag rijden veel breder is dan de onze. Blijkbaar is de Haagse versie aangepast om door de smalle straten te kunnen waar toen nog veel tramlijnen doorheen liepen. Maar dat is in de loop der tijden veel minder geworden. Bredere trams zijn nu dus beter te doen.
joostvansurksum schreef:Interessante vraag. Denk zelf dat men uiteindelijk toch wel voor breder materieel zou hebben gekozen. Meer ruimte binnenin, ook voor invaliden. Wat ik me afvraag, is het ook niet een trent in andere steden/landen om voor breder materieel te gaan?
iljitsch schreef:Als je niet na CS richting Malieveld ergens niet verder kan (richting Scheveningen of centrum) betekent dit dat de betreffende doorgaande lijnen niet meer langs CS kunnen rijden. We gaan dit ongetwijfeld een keer meemaken.
xCookiesolax schreef:iljitsch schreef:Als je niet na CS richting Malieveld ergens niet verder kan (richting Scheveningen of centrum) betekent dit dat de betreffende doorgaande lijnen niet meer langs CS kunnen rijden. We gaan dit ongetwijfeld een keer meemaken.
Laten we de tramsporen op de Herengracht/Fluwelen Burgwal in ere herstellen!
Afijn, terug naar de GTL. Het verdwijnen van de GTL betekend voor velen het einde van een tijdperk. Het einde van DE rood-beige tram. De tram die velen van ons op comfortabele wijze van A naar B heeft vervoerd. De tram die, tussen 30 juni 1993 en 14 december 2002 alleenheerschappij had op het Haagse tramnet.
buschauffeur schreef:Ook blauw met grijs.
iljitsch schreef:1993 tot 2002 is eigenlijk best kort! Wat ging er 2002 rijden? Die Weense trams op lijn 11? RR/RC is pas vanaf 2006, toch?
iljitsch schreef:1993 Nu bezuidenhout, weer vlakbij lijn 6, waar ik waarschijnlijk de laatste rondjes van de GTL ga meebeleven. Tenzij 6 al eerder op nieuwe trams overgaat dan 12. 1 staat neem ik aan hoger op de lijst.
En voor de detaillisten, nog een uitzondering tussen 13 tot en met 31 december 1999 toen wegens materieeltekort PCC's ma t/m vr in de ochtendspits moesten bijspringen op lijn 10. Hiervoor werden ingezet de 1165, 1210 (voorzien van twee personeelsleden met handstempels!) en 1304. Of het nu de 1210 of de 1304 is geweest die hiermee de laatste rit van een PCC in lijndienst heeft gereden moet ik nog nakijken.xCookiesolax schreef:De tram die, tussen 30 juni 1993 en 14 december 2002 alleenheerschappij had op het Haagse tramnet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten