OV-chipcard

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Tiktak » 20 jun 2010 09:03

Charles schreef:Het ziet er naar uit dat ik toch gelijk krijg met mijn bedenkingen of je met een anonieme chipcard ècht wel anoniem bent :shock:
Lees dit artikel maar eens... :x


Ik vond een berichtje op de site van Wim van Es over waar op deze topic een discussie gaande was.

Misbruik van OV-chipkaart kan goed worden opgespoord

Op dinsdag 15 juni 2010 is een 30-jarige man uit Leiden aangehouden op verdenking van fraude met de OV-chipkaart. Met speciale apparatuur kopieerde de man (niet op naam gestelde) OV-chipkaarten zodat hij meermalen kon reizen op het saldo van de oorspronkelijke kaart.
Deze vorm van fraude komt in het fraudedetectiesysteem van Trans Link Systems, het bedrijf dat het OV-chipkaartsysteem beheert, direct boven water. Het bedrijf heeft daarop in maart 2010 aangifte gedaan bij het openbaar ministerie in Utrecht. De Bovenregionale Recherche van de politie Haaglanden heeft de fraude onderzocht.

Het strafrechtelijk onderzoek, onder andere naar het reispatroon van de vervalste OV-chipkaarten, leidde tot de persoon van de verdachte. De man wordt onder andere verdacht van het vervalsen van waardekaarten (artikel 232 van het Wetboek van Strafrecht). Hij is vandaag heengezonden en zal zich later voor de rechter moeten verantwoorden voor de gepleegde fraude.

Omdat het bedrijf Trans Link Systems gevestigd is in Amersfoort heeft het aangifte gedaan bij het openbaar ministerie in Utrecht. Er is niet eerder aangifte gedaan van fraude met de OV-chipkaart. Dit onderzoek laat zien dat misbruik van een OV-chipkaart niet alleen snel gesignaleerd wordt, maar ook goed kan worden opgespoord. De maximale straf voor het delict vervalsen van een waardekaart is een celstraf van zes jaar of een geldboete van 76.000 euro.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-chipcard

Berichtdoor trambestuurder » 21 jun 2010 00:34

Toch heb ik een vraagje:

Als je een anonieme OV-Chipkaart hebt van een bepaalde vervoerder bijv. RET of NS waarom je deze dan alleen maar in die
regio kan gebruiken ?
dat lijkt mij erg onhandig, want dan zou je voor elke gemeente een aparte OV-Kaart moeten hebben.
Ik ben zelf Trambestuurder en heb het geregeld mee gemaakt dat mensen bij mij niet konden inchekken met een
anonieme OV-Kaart van de NS en RET.
Zou ook niet weten waar je zo'n klacht kan indienen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: OV-chipcard

Berichtdoor richard1074 » 21 jun 2010 11:44

trambestuurder schreef:Toch heb ik een vraagje:

Als je een anonieme OV-Chipkaart hebt van een bepaalde vervoerder bijv. RET of NS waarom je deze dan alleen maar in die
regio kan gebruiken ?
dat lijkt mij erg onhandig, want dan zou je voor elke gemeente een aparte OV-Kaart moeten hebben.
Ik ben zelf Trambestuurder en heb het geregeld mee gemaakt dat mensen bij mij niet konden inchekken met een
anonieme OV-Kaart van de NS en RET.
Zou ook niet weten waar je zo'n klacht kan indienen

Huh ? Is niet correct hoor. Die kaarten zijn gewoon landelijk te gebruiken. Anders zou het wel heel erg ondoorzichtig worden.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: OV-chipcard

Berichtdoor YC52000 » 21 jun 2010 12:31

ja precies, een anonieme chipkaart , of ik die nou bij de HTM, RET, GVB, GVU, NS, CONNEXXION, Syntus, Arriva, Veolia, etc. etc. koop , ze zijn gewoon overal te gebruiken, en zelfde geld voor een Persoonlijke ov-chipkaart (maak niet uit waar k hm koop, je kan het overal gebruiken ((tenminste, waar ze al met de chipkaart kunnen reizen dan :P))
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: OV-chipcard

Berichtdoor trambestuurder » 21 jun 2010 23:24

YC52000 schreef:ja precies, een anonieme chipkaart , of ik die nou bij de HTM, RET, GVB, GVU, NS, CONNEXXION, Syntus, Arriva, Veolia, etc. etc. koop , ze zijn gewoon overal te gebruiken, en zelfde geld voor een Persoonlijke ov-chipkaart (maak niet uit waar k hm koop, je kan het overal gebruiken ((tenminste, waar ze al met de chipkaart kunnen reizen dan :P))


Ik snap dat het zo hoort te zijn, maar toch heb ik het al een aantal keer mee gemaakt dat een reiziger wilt
in checken met een anonieme OV kaart van de NS en het systeem gewoon zegt ongeldige kaart.
En dat terwijl er dus wel saldo op staat ( dat zeggen ze dan ).
Wat ik wel kan geloven anders geeft hij aan dat het saldo te laag is
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: OV-chipcard

Berichtdoor dejanj » 22 jun 2010 16:26

trambestuurder schreef:
YC52000 schreef:ja precies, een anonieme chipkaart , of ik die nou bij de HTM, RET, GVB, GVU, NS, CONNEXXION, Syntus, Arriva, Veolia, etc. etc. koop , ze zijn gewoon overal te gebruiken, en zelfde geld voor een Persoonlijke ov-chipkaart (maak niet uit waar k hm koop, je kan het overal gebruiken ((tenminste, waar ze al met de chipkaart kunnen reizen dan :P))


Ik snap dat het zo hoort te zijn, maar toch heb ik het al een aantal keer mee gemaakt dat een reiziger wilt
in checken met een anonieme OV kaart van de NS en het systeem gewoon zegt ongeldige kaart.
En dat terwijl er dus wel saldo op staat ( dat zeggen ze dan ).
Wat ik wel kan geloven anders geeft hij aan dat het saldo te laag is

Weet wel dat er bij het stads en streekvervoer (bus, tram en metro) er 4 euro borg moet worden afgehaald, en bij de trein 20 euro. Misschien heb je wel genoeg voor de trambusmetro, maar niet voor de trein ;)
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: OV-chipcard

Berichtdoor trambestuurder » 22 jun 2010 18:46

dejanj schreef:Weet wel dat er bij het stads en streekvervoer (bus, tram en metro) er 4 euro borg moet worden afgehaald, en bij de trein 20 euro. Misschien heb je wel genoeg voor de trambusmetro, maar niet voor de trein ;)


Ik ben zelf trambestuurder dejanj dus het is niet mijn eigenkaart :D
Het zijn reizigers die dan naar mij toe komen omdat ze niet kunnen in checken.
Ik snap er ook geen bal van :(
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21


Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 23 jun 2010 08:37

Weer een schitterende opmerking in een van de reacties:

Maar al die reageerders, die vinden dat hun privacy op straat ligt. moeten inderdaad niet zeuren, want privacy bestaat helemaal niet, zelfs niet voor een illegaal ! Ga maar eens na bij hoeveel organisaties U wel niet geregistreerd staat. Is dat privacy?


Typisch hoe snel mensen zich willen overgeven. U bent al geregistreerd, dus moet u niet zeuren over:
- hoelang die gegevens bewaard worden
- welke leuke of minder leuke dingen we daarmee gaan doen.
- of er wel toezicht wordt gehouden op de nakoming van (o.a. door de EU opgestelde) normen op het gebied van registratie van gegevens.
Zo kan ik nog wel doorgaan.
Dit soort mensen zullen het voor 1989 achter het IJzeren Gordijn vast heel prettig gevonden hebben.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Wisselblokje » 24 jun 2010 15:05

Wattman velen mensen weten wel dat er geen privacy meer is veroorzaakt door het digitale tijdperk waarin we nu leven.
Zelfs als je een pizza gaat bestellen http://www.aclu.org/pizza/images/screen.swf weten ze al alles van je.
Wisselblokje
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 jan 2010 12:45

Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 24 jun 2010 18:59

Er is een verschil tussen het inwinnen van gegevens, en het bewaren en gebruiken van die gegevens. Wie stelt dat het inwinnen van gegevens al impliceert dat je je vooral er niet mee bezig mag houden met de vraag wat er met die gegevens gebeurt (en of de regels daarvoor wel worden nagekomen), die is rijp voor een dictatuur.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-chipcard

Berichtdoor robert55 » 25 jun 2010 07:27

De regels zoals ze nu zijn worden nageleefd, d.w.z. dat het College Bescherming Persoonsgegevens die hier toezicht op houdt akkoord is gegaan met wat er wordt opgeslagen en hoe.

Overigens blijkt niemand te kunnen aangeven waarom opslag gedurende 7 jaar verplicht zou zijn. Dat is de termijn waarover bedrijven hun transacties moeten kunnen documenteren voor de Belastingdienst, maar die zegt niet geinteresseerd te zijn.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: OV-chipcard

Berichtdoor dAb » 25 jun 2010 16:59

Nog steeds (volkomen) met o.a. Wattman eens ... volslagen overbodig, die *geen chip voor de neus* OV-kaart: en dan ook nog eens zeer storings- en fraude-gevoelig ... dat is vragen om problemen. Deze kunnen gemakkelijk (dus: preventief) voorkómen worden , door het wederom aanstellen van een betrouwbare en sociale Dienstverlening, onder het motto: "Allemaal voorzíén ??", dus met indienstname van HTM-conducteurs en -trices :geek: als vriendelijke, wél menselijke wagenbegeleiders, i.p.v. al die steeds raardere automaten en 'dergelijke' stupide robotica.!!! :mrgreen:
Dat is en blijft mijn mening, ondanks talloze OV/HTM/GVB/RET/NS-managers van en over die Chipkaart, die er ook niets van (kunnen) bakken: 8-) D.A. Borgdorff - e.i. :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: OV-chipcard

Berichtdoor geurtborsboom » 06 jul 2010 15:32

Artikel 4:69 lid 2 van de Algemene Wet Bestuursrecht schrijft de bewaartermijn van zeven jaar (aanvankelijk tien jaar) voor.
geurtborsboom
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 jan 2010 10:49

Re: OV-chipcard

Berichtdoor wattman » 07 jul 2010 18:56

Ik citeer even letterlijk:

Art. 4:69.
-1. De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte administratie dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede de betalingen en de ontvangsten kunnen worden nagegaan.
-2. De administratie en de daartoe behorende bescheiden worden gedurende zeven jaren bewaard.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: OV-chipcard

Berichtdoor robert55 » 07 jul 2010 21:17

Boeiend, dan is het dus de overheid zelf die dit wil - maar bij monde van de minister niet zegt te weten waarom het gebeurt
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Leon » 03 jan 2011 13:23

Afbeelding

Leuk he, de nieuwe wagenverkoop per 3 februari? Prijzen en producten zijn definitief :D
Leon
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 19 jan 2010 16:10

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Admin » 03 jan 2011 15:08

Dan zit daar dus gelijk een stevige prijsverhoging in, want voor 2 strippen betaal je nu* 1,60 en was een uur geldig...

(*nou ja, vorig jaar dan ;))
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Ruud 2310 » 03 jan 2011 18:41

Gaat het in- en uitstapprotocol bij de bussen nu ook veranderen?
Ruud 2310
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 nov 2010 19:43

Re: OV-chipcard

Berichtdoor Tiktak » 05 jan 2011 08:22

Moet de tram en bus geen vertraging op lopen, anders is het half uur zo voorbij.
Maar het blijf toch altijd goedkoper dan het rijden met je auto, vooral als je in het centrum
moet zijn.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten