@ Robert & Scratchbuilder: zoals bij zoveel overleveringen zijn deze gebeurtenissen in de loop der tijd en ook door het insluipen
van misverstanden wat vertekend opgetekend, met een
knipoog naar de gevraagde PCC-tekeningen, die nog gemakkelijker op het *Amerikaanse* internet te vinden zijn. De in het Engels geformuleerde bijsluiter bevat wel een kern van waarheid, nl. dat de eerste proefwagen in *z'n* geheel en originele staat naar Europa werd verscheept: een foto is o.a. bij PCC-truck beschrijving door Gerard Scheltens te vinden. De twee volgende PCC-'s zijn op grond van die te brede uitvoering na discussie toen in onderdelen, dus als bouwpakket per schip, naar de licentiehouders BN en ACEC voor assemblage verzonden. Alle elektrische onderdelen, de deurpartijen, wanddelen, de kop en achterpartijen, draaistellen, wielen, dakdelen, enz. werden in Brugge tot een PCC-car, met een standaardbreedte van 2,2 m en minus één moot voor reductie in de lengte, met een naar de achterzijde verplaatste deuropening, als een Haagsche Tram (nl. voor 2-manbedrijf) naar wens op/omgebouwd. - Van dit maatwerk is nog een
Van Engelen-foto in
PCC's door Kres & Muré te vinden van 25 augustus 1949 op blz. 15, terwijl het protorijtuig voor Brussel reeds eind 1947 à begin 1948 aldaar geleverd is. Dit kon er echter niet rijden, en moest dus grondig en óók met andere draaistellen geschikt gemaakt worden voor de (smalspoor) Kustlijn van de NMVB = tussen Knokke en Oostende, waar de infrastructuur breed genoeg was.
. Voor een correcte tekening van de originele PCC ► zie o.a.:
http://world.nycsubway.org/us/pcc/pcc-car.html Ook in het boek van H.'t Hoogerhuijs: "Trammaterieel in Nederland en België", is e.e.a. verder nog na te lezen.
D.A. Borgdorff