Bron; Bn de Stem.
Nieuwe en snellere Fyra is een groeidiamant
maandag 13 februari 2012 | 07:30 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 februari 2012 | 10:19
.
Het nieuwe model Fyra heeft nu één van de laatste testritten verreden. De kinderziektes zijn er zo goed als uit. De trein wordt gebouwd door de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda en wordt dit jaar in dienst genomen.
De stoelen van de eerste klas in de testtrein zijn nog ingepakt. In de tweede klasse zijn er in de breedte vier stoelen.
op 1 maart 2012: De nieuwe Fyra-trein reed zaterdag enkele succesvolle testritten tussen Breda en Rotterdam. Nog even en dan ligt Amsterdam pas echt naast de deur.
Oké, het is even wennen aan het onflatteuze uiterlijk van de supersnelle Fyra. Holleeder mag dan een fikse neus hebben, die van de Fyra mag er ook wezen. De bijnaam ligt dan ook voor de hand: voortaan gaan we vanuit Brabant met De Neus naar de Randstad of Antwerpen. Straks rijden we in drie kwartier van Breda naar Schiphol en in minder dan een uur naar Amsterdam CS. Nu doe je over dat laatste traject met de gewone Intercity over Den Bosch een uur en drie kwartier en met de 'trage' Fyra nog altijd een uur en tien minuten.
De nieuwe Fyra V250 wordt gebouwd door het Italiaanse AnsaldoBreda. Dat Breda in de naam van de fabriek is gewoon stom toeval. De Fyra wordt geëxploiteerd door NS Hispeed en de Belgische NMBS. De hogesnelheidstrein deelt het traject met de Thalys die nu al naar Parijs rijdt. Voor de Nederlandse dienst worden zestien treinstellen aangekocht, de Belgen kopen er vooralsnog drie. Mogelijk komt daar later nog een vierde bij.
Technicus Lex Frunt van NS Hispeed is tevreden over de testritten. "We rijden de kinderziektes eruit. Dat kunnen we beter nu doen dan later als de Fyra in de dienstregeling is opgenomen. Ik heb een hele goede indruk van de trein gekregen. Hij ligt zeer stabiel op de rails. Dit is één van de laatste tests.We kunnen nu snel beginnen met de opleiding voor de machinisten en de trainmanagers (conducteurs, red.)."
Frunt moest ook even wennen aan het uiterlijk van de Fyra. "Maar hoe langer je naar hem kijkt, hoe mooier hij wordt. Dat doen die ontwerpers toch maar goed: op termijn denken."
Met zijn opvallende verschijning heeft de Fyra het inderdaad in zich om een echte klassieker te worden. Het zou weleens een groeidiamant kunnen zijn. Testmachinist Marcel van der Vaart is bovendien zeer te spreken over de techniek. "Ik let op het gedrag van de Fyra op het spoor, op de soft- en hardware. Het gaat perfect. Het is een machtig gevoel om deze trein te bedienen", zegt hij terwijl de Fyra met de maximale snelheid van 250 kilometer per uur langs Dordrecht raast.
De Fyra moet op het traject van Amsterdam naar de Belgische grens een aantal keer van voltage wisselen. Op het conventionele spoor, bij de steden, rijdt de trein op 1.500 volt gelijkstroom, op het echte HSL-spoor tussen de steden rijdt hij op 25.000 volt wisselstroom. De overgang verloopt in de richting van Rotterdam bij Zevenbergsche Hoek als de Fyra de fly over neemt om aan de juiste kant van het HSL-spoor uit te komen.
Op het HSL-spoor wordt immers, net als in België, links gereden. Als meerijder in de bestuurderscabine is het even wennen als rechts op het spoor, uit tegenovergestelde richting, de Thalys voorbij flitst. Gelukkig staan de wissels allemaal goed.
Fyra voor het snelle verkeer in de Benelux
De nieuwe Fyra wordt hoogstwaarschijnlijk dit jaar in gebruik genomen.
De trein rijdt elk half uur van Breda naar Amsterdam CS en vica versa.
Ook komt er een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Antwerpen CS. Deze trein gaat om de twee uur rijden.
De geplande Fyra-verbinding tussen Den Haag CS en Breda komt er voorlopig niet.
De nieuwe Fyra haalt een topsnelheid van 250 kilometer per uur.
De reistijd Breda - Amsterdam CS wordt dan bekort van ongeveer 70 minuten met de oude Fyra tot 55 minuten met de nieuwe. Naar Schiphol duurt de reis dan ongeveer 40 minuten.
In elke trein kunnen 546 passagiers.