Het idee achter R-net is dat voor alle belangrijkere, snellere en hoogwaardige verbindingen in de randstad één uiterlijke stijl komt. In het conceptzitten ook nuttige zaken als kwaliteitseisen aan haltes, info systemen en dergelijke [maar niet zoveel over frequenties.
Wie zoiets bedenkt? een bureau neem ik aan, in opdracht van wethouders en ambtenaren die ver weg zijn van de raad aan wie ze verantwoording zouden moeten afleggen.
De interpretatie wat er bij R-net zou moeten horen verschilt per stad [concessie]. Zo horen er in 't Gooi snelweglijnen met semi-toerwagens bij, maar in de Zaanstreek zijn zo'n beetje alle bussen onder de formule gepropt.
Helemaal komisch moet het straks met de Amsterdamse trams worden. Zowat de helft van het net wordt R-net, dus eigenlijk moet de helft van de combino's roodgrijs in plaats van blauwwit worden [OK, is lood om oud ijzer] met waarschijnlijk boetes voor de vervoerder als de verkeerde kleur op de verkeerde lijn rijdt. Met een beetje mazzel is het dan voordeliger om niet te rijden
(voor wie het nog niet doorheeft: ik ben hier dus tegen, maar ik probeer het toch netje te vertellen)