Gisteren dus naar Antwerpen geweest. Er waren een aantal dingen die mij erg opvielen aan het Antwerpse tramnetwerk.
Pre-metro:
- Trajecten die zijn vervangen door premetro-trajecten worden niet verwijderd, maar blijven liggen als omleiding. Hetzelfde bij keerlussen en veel andere sporen die in de dienst niet gebruikt worden.
- De premetro is best wel raar en smal (het Antwerpse tramnetwerk is sowieso erg smal door het meterspoor) en lijkt veel ruwbouw te hebben voor extra aansluiting en wissels die uiteindelijk nooit zijn gebouwd.
- (Pre)metrotunnels waar je gewoon in kan lopen vanaf de straat, terwijl dat normaal gesproken onmogelijk wordt gemaakt omdat dit niet wenselijk is.
- Vaak liggen de tunnelbuizen niet naast elkaar maar boven elkaar. Zo ook bij de stations waar de andere richting dus vaak vertrekt op een andere verdieping. Een heel apart punt vond ik dit (
https://www.google.nl/maps/@51.207566,4 ... BmHDGg!2e0) waar je van bovenaf kan zien dat de buizen boven elkaar liggen en doordat de buizen omgedraaid zijn verderop er een kruising nodig is (
https://www.google.nl/maps/@51.205826,4 ... YAGhiw!2e0).
Andere dingetjes:
- PCC 7001 gespot, de allereerste Antwerpse PCC in NMVB kleuren!
- De Hermelijnen bewijzen dat een lagevloertram met goede vering wel degelijk mogelijk is, zij het dat ze wel enorm slingeren op snelheid.
- Behalve de 'ontwaardingsapparaten' zijn er ook nieuwe digitale apparaten die zo te zien met een chip werken, alleen lijk je alleen te hoeven inchecken en niet uitchecken.