wattman schreef:Admin schreef:@Wattman: GTL haalt wel degelijk de 70, maar zijn nu begrenst door ARI op 50. De reden dat men langs de Vliet langzamer rijdt zijn de onoverzichtelijke uitritten langs het tracé. Daar zijn al vaker ongelukken gebeurd, die niet altijd beperkt bleven tot blikschade...
Ik dateer nog uit de tijd dat er bestuurders met een PCC zo reden dat het lijntje over de 80 van de tachoschijf schoot.
Dat heb ik met een GTL-8 tussen 1983 en nu nog niet op dat baankvak mogen meemaken. Wellicht dat 'dAb' hier nog zijn licht over kan laten schijnen.
Maar om de discussie reeel te houden, of je nu 80 gaat rijden op dat stuk, de rijtijdwinst op een stuk van 1600 meter is te verwaarlozen. Zeker als je ziet hoe lang een tram soms aan de Herenstraat op "wit" moet wachten, of dat je 2x een geopende brug kan tegenkomen is dat natuurlijk niet waar het om gaat.
Zie diverse recente opmerkingen en kanttekeningen bij het onderwerp "Afvoer GTL" waar ik meldde bij een proefrit bijna 80 km/h te hebben behaald om het remvermogen, de weerstandsbelasting en recuperatie te testen op zgn. *lange Lijnen* die een elektrische resonantie-oscillatie-neiging kunnen vertonen door de LCR van de bovenleiding en retourstroom bij grotere = te grote onderstations-afstanden, dat is bij proefritten met de Semi-PCC 1336 en het Koppelstel 1337+1339 o.a. op 6 februari 1974 naar Delft geconstateerd
viewtopic.php?f=7&t=323&start=100 De aanzettroom is bij de GTL8 van 250 A per motor naar 205-210 A gereduceerd voor het comfort, en de snelheid begrensd op maximaal 70 km/h voor de stabiliteit. Later is begin 90-er jaren ook de maximale *veldverzwakking* gereduceerd van ruim 62 % tot circa 50 % voor een forse vermindering van de motorbelasting bij overbezettingen, wat (in de praktijk) behalve een levensduurverlenging, ook een verdere reductie van de maximaal haalbare snelheid op de vlakke baan tot ongeveer hoogstens 58 km/h behelst. Wat de HTM er na 1995 aan heeft veranderd, weet ik uiteraard onvoldoende, maar dat kan de prestaties verder negatief hebben beïnvloed, bijv. door ARI en andere extra's die doorstroming verder zullen belemmeren.
Ir. D André Borgdorff - e.i. - oud HTM-er