iljitsch schreef:Van abri's bij het HOVM gesproken... een aantal jaren geleden stond er een heel huisje bij de halte wauwermanstraat, tegenwoordig weer alleen een paar hokjes. Iemand enig idee hoe dit zit?
Dat wachthuisje aan de Wouwermanstraat was bedoeld als model voor belangrijke knooppunt haltes, met de mogelijkheid voor aanvullende voorzieningen. Destijds bij de plaatsing werd aangekondigd dat er diverse geplaatst zouden gaan worden, de volgende op de lijst was Scheveningen Kurhaus meen ik. Kwam niets van terecht. De Wouwermanstraat bleek vooral aantrekkingskracht uit te oefenen op randfiguren.
Zie trouwens de volgende vraag in de gemeenteraad uit 2010
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gem ... straat.htm met als antwoord
De tramhalte aan de Wouwermanstraat is een belangrijk openbaar vervoerknooppunt. Grote aantallen reizigers, waaronder veel middelbare scholieren, maken dagelijks gebruik van deze halte. Het is evident dat zich op een dergelijk druk bezocht punt incidenten voor kunnen doen. De politie en de HTM anticiperen hierop door in dit gebied intensief te surveilleren. Het in de vraagstelling geschetste beeld wordt door de politie echter niet herkend
Maar junks hingen hier al veel eerder rond.
Of er ooit aanvullende voorzieningen, zoals een telefooncel zijn geplaatst, heb ik niet meer paraat. Uiteindelijk na een paar jaar is dit prestige object neergehaald. Ik geloof dat ik er op dit forum nog ooit melding van heb gemaakt.
aanvullingAD in 2008 naar aanleiding van de halte Leyweg:
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... laar.dhtmlEind april is het haltecomplex nog niet helemaal klaar. Er wordt nog een wachthuisje voor de chauffeurs gebouwd. Er komt geen wachtkamer voor reizigers. Daar waren wel plannen voor, maar gemeente en HTM zijn bang voor beheersproblemen. De ervaringen met een soortgelijke voorziening op de halte Wouwermanstraat zijn niet positief.
Verder schrijft Van Donselaar in zijn boek 130 jaar tram
In oktober 1994 begon de bouw van het knooppunt Wouwermanstraat, ten gerieve van de passagiers van
de lijnen 8, 9, 11 en 12. Niet alleen verscheen hier een wachtruimte, maar daarnaast werden allerhande voorzieningen aangebracht zoals kaartverkoopautomaat, giromaat, telefoon met greenpoint en een brievenbus.
Als volgende knooppunt zou in 1995 de halte Kurhaus op Scheveningen worden aangepakt. De bouw van deze knooppunten werd gefinancierd door het Rijk, uit de sociale veiligheidsgelden, en de gemeente Den Haag.
Zoals bekend is dat laatste nooit doorgegaan.
Van die brievenbus en telefoon kan ik mij nog iets herinneren. Een kaartverkoopautomaat en een giromaat zeggen mij niets.