Roland | 13-1-2015
@marietje: Dit soort pantografen zijn wat fragieler en minder stabiel dan de huidige éénbeenspantografen. Daarnaast vragen ze meer onderhoud. Dat is ook de reden dat de GTL`s er nog maar 1 hebben. Die enkele keer dat een reservepantograaf handig zou zijn weegt niet op tegen de kosten die je moet maken om ze voor de hele vloot te onderhouden.
marietje | 13-1-2015
Dit soort pantografen zie je vandaag de dag steeds minder. Weet iemand waarom dat zo is? Je ziet op de GTLs tegenwoordig ook steeds vaker een enkelarmige pantograaf. Die lijken juist zwakker, dan van de trams op de foto. Ik ben benieuwd.
Weet iemand ook waarom in het begin de GTLs 2 pantografen hadden en later niet meer?
Bedankt alvast!
Beste marietje ... ik ga hier niet herhalen, wat ik op HTM-foto en hier omstandig heb uitgelegd, maar als ingenieurs (i.c. met Ir. Haring) hebben we bewust, en met kennis van zaken, de dubbele stroomafnemer beugels van de GTL8-serie --- zoals bij de PCC-serie --- gehandhaafd wegens de lichtere massa en soepeler vering t.o.v. de bovenleiding rijdraad, zoals bijv. beschreven in ons boek : Dossier GTL8.
De heren Alberda en met name Roland melden helaas weer het omgekeerde, en dat is nonsense = fout.
De co-auteur (wattman) van dit standaard-boek over dit GTL-8-Trammaterieel : H.D. Ploeger kan U wellicht mijn keuze en ontwikkeling van deze vierbenige pantograaf-beugels verder toelichten op die a-technische HTMfoto site, daar ik sinds lang daar niet meer wil en kan reageren, om die onjuiste voorstellingen van zaken te corrigeren, want dat werd daar uiteraard niet zo gewaardeerd, daar men op de HTM-foto-site liever de hobbyisten geloofde, dan een professionele uiteenzetting van een HTM-hoofdingenieur, die men te ingewikkeld vond, en helaas eveneens omdat het daar geen forum was ..: althans volgens de Website-beheerder de Heer Wim van Es, trambestuurder.
Het omgekeerde dus ... de éénbeen-beugel is minder stabiel en wijkt lateraal meer uit, maar is een wat goedkoper mode-artikel, echter veel zwaarder dan de stabielere en lichtere (normale vierschaarbeugel) pantografen, die jarenlang het HTM-Trammaterieel gesierd hebben. Het enige juiste begrip van Alberda is ""De meerbenige pantograaf kan meer verschillende krachten aan en kan dus beter tegen wind en een (licht-) defecte bovenleidingophanging.""