Roland: als het spoor er niet is,
kan het nooit gebruikt worden. Als het spoor er ligt
hoeft het niet gebruikt te worden
Het is als calamiteitenspoor erg nuttig om lijn 1 en 19 te kunnen koppelen als er in Delft weer eens wat loos is. Betekent wel dat 2 sporen nooit planmatig bezet mogen zijn, maar dat kon toch al niet, gezien de opzet. Het wissel 1->19 komt op het rechte gedeelte, direct uit de ruime boog en sluit aan op de boog naar de werkplaats. Dit is een standaard, handbediend, groefrail wissel, aansluitend op het groefspoor in de boog. Het wissel 19->1 is een 'spoorwissel' zoals de HTM heeft gehad bij de halte Wouwermanstraat. Daar hebben de meeste HTM-ers geen beste herinneringen aan, maar dit exemplaar wordt alleen maar met de punt mee bereden, en dan ook nog spaarzaam, dus ik verwacht niet dat er veel problemen zullen zijn
Dit wissel is wel bediend, maar plaatselijk: een simpel stel drukknoppen die op afstand actief gemaakt kunnen worden. Mogelijk VECOM lus die het wissel tijdig terug legt als een lijn 1 uit Delft aan komt razen
Qua geluidsoverlast zullen deze wissels nauwelijks bijdragen aan dat wat op het terrein al gebeurd, de afstand tussen de krappe boog en het wissel 1->19 is maar een paar meter.