door iljitsch » 13 feb 2016 16:24
Ik geloof dat voor trams standaard een levensduur van 30 jaar aangehouden wordt.
De oudste GTLs die nog in dienst zijn zijn nu 35 jaar. Wat je hier zit is dat er wel al enige tijd oude GTLs van de rails gehaald worden, waarbij op een aantal lijnen eerst RCs en nu ook AVs zijn gaan rijden zodat er minder GTLs nodig zijn.
Ik denk dat dit met de RegioCitadis ook gaat gebeuren, zij het met de complicatie dat er geen andere trams beschikbaar zijn die naar Zoetermeer kunnen rijden. Maar de RCs op lijn 2 zijn nu weer vrijgekomen en ik neem aan dat er ook AVs op lijn 19 gaan rijden, dus dan is er ruimte om op termijn een aantal RCs af te voeren zonder gelijk vervangende trams te hoeven aanschaffen.
Dan is het de vraag hoe goed ze zich houden als ze ouder worden en hoe moeilijk het onderhoud wordt in de toekomst, met name qua verkrijgbaarheid vervangende onderdelen. Maar op enig moment zullen deze trams wel vervangen moeten worden. Dan hebben we het waarschijnlijk wel over ergens tussen 2030 en 2040.
Een complicerende factor met moderne trams is dat ze veel software aan boord hebben, die is natuurlijk veel lastiger te onderhouden door iemand anders dan de fabrikant dan mechanische onderdelen of simpele electronica.