iljitsch schreef:Wat kostte die nieuwe netkous ook al weer? 73 miljoen?
Die hadden ze makkelijk in hun zak kunnen houden en dit samenloopprobleem op kunnen lossen door RR E tot Leidseveen in te korten.
Een deel van die lijn gaat door een woonwijk en je moet ook nog een snelweg en de vliet over. Dat verdubbelen lijkt me afschuwelijk ingewikkeld. Als ze nu Leidseveen zo inrichten dat de metro kan keren zonder de tram in de weg te zitten dan heb je in elk geval een goede optie wanneer er storingen zijn. Je zou bijvoorbeeld in de richting Den Haag de tram een passeerspoor langs de metro kunnen geven zodat als de metro aan z'n halte staat de tram er langs kan, en dan een overloopwissel aan de Nootdorps/Rotterdamse kant zodat de metro ook weer terug kan zonder het keerspoor aan de Haagse kant te gebruiken.
Bij Laan van NOI zie je eigenlijk continu dat de tram die vanaf CS aankomt moet wachten op de metro. Als dit niet met het aanpassen van de dienstregeling op te lossen is zou je daar het metrodeel en het tramdeel van het perron om kunnen wisselen zodat de tram kan halteren voordat de metro weg is.
Mocht extra ruimte op het spoor toch gewenst en 200 miljoen waard zijn, dan lijkt het me logischer om een nieuw stuk spoor over een nieuwe route aan te leggen om zo nieuwe wijken voor RR te ontsluiten.
En nog meer dan Leidseveen - LvNOI lijkt me viersporigheid gewenst tussen CS en Ternoot/Beatrixkwartier. Maar dat wordt erg lastig, de gebouwen staan dicht langs het tramviadukt.
Bert schreef:De vraag die eigenlijk gesteld moet worden is, of de keuze voor een twee-systemen systeem in een zeer hoge frquentie, wel de juiste keuze is geweest.
iljitsch schreef:De pure capaciteit van het samenloopspoor lijkt mij dus niet het probleem, vooral ook omdat in principe een metro en een tram tegelijk kunnen halteren
iljitsch schreef:Is elke 2,5 minuten een tram tussen Den Haag en Zoetermeer nog niet genoeg??
In dat geval is het wellicht een idee om tussen Zoetermeer en Den Haag CS met gekoppelde metro's te gaan rijden als spitsversterking, dan heb je veel meer capaciteit.
Een andere advies van Mott MacDonald is om RR 3 en 4 vanuit Zoetermeer aan te sluiten op het traject van tram 19 (L'dam Leidsenhage - Delft Noord). De Randstadrailvoertuigen kunnen dan in geval van storingen omgeleid worden via lijn 19. Dit betekent dan wel een langere reistijd. Voor deze aanpassing, die omleiden van RR3 en 4 eindelijk mogelijk maakt, zal ook stevig de portemonnee getrokken moeten worden. De kosten worden namelijk geschat op 25 à 30 miljoen euro.
Bert schreef:Om met metro's naar Zoetermeer te rijden is nog niet zo eenvoudig.
In Zoetermeer zullen de haltes moeten worden voorzien van hoge perrons, ov-chippalen en wat al niet meer. Ik weet niet of het spoor naar Zoetermeer " metro-proof" is, maar misschien zijn daar ook nog aanpassingen voor nodig.
Verder ligt Zoetermeer in het HTM vervoersgebied en de HTM heeft geen metro's.
iljitsch schreef:Is / wordt dat rapport openbaar?
iljitsch schreef:Ik hoorde een kort interviewtje over de ontvlechting op Den Haag FM en daar had de woordvoerder van HTM het er ook over dat de metro's grotere wielen hebben. Misschien dat dat nog wat uitmaakt... Maar er rijden nu ook al metro's over die samenloop dus dat moet toch op te lossen zijn. Of desnoods HTM-metro's met kleine wielen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten