De vervoersplannen van 2017 is sinds een tijdje bekend.
Tram
Werkzaamheden, omleidingen en buitendienststellingen
In het Centrum van Den Haag en in Delft wordt ook in 2017 op diverse locaties op, langs onder en boven het tramspoor gewerkt. In Den Haag betreft het de herinrichting van het Stationsplein voor station HS (diverse tramlijnen) en de herinrichting van de Rijswijkseweg (project Stadselaan; lijn 15). In Delft wordt nog gewerkt aan de Spoorzone, zowel op de Westlandseweg (lijn 1 naar middenligging) als op de Westvest (aanleg tailtrack Westvest). Langs heel lijn 1 zijn werken in voorbereiding en/of uitvoering ten gunste van de komst van de nieuwe tram op deze route.
Instroom Nieuwe Stadstram (Avenio)
Aanvang dienstregeling 2017 rijden er Avenio’s op de lijnen 2, 9, 11, 15 en 17 Zuid. Intussen wordt verder gewerkt aan de voorbereiding van de aanpassing van de route van tramlijn 1. Doorzicht naar 2018: uiteindelijk is het de bedoeling om de Avenio’s van tramlijn 2 op tramlijn 1 in te zetten; tramlijn 2 wordt in die situatie weer bediend met de voertuigen van RandstadRail.
Voorstellen lijnvoering Tram
Het aantal voorstellen van HTM is beperkt tot een voorstel voor het wijzigen van de routes van de tramlijnen 15, 16 en 17 nadat de lijndelen van lijn 15 en lijn 17 Zuid geschikt zijn voor gebruik door de Avenio. Feitelijk betreft het voorstel een aanpassing van de lijnvoering op een eerder ingediend voorstel bedoeld voor de jaardienst 2016. HTM voorziet dat de verlenging van tramlijn 19 naar het keerpunt Westvest nabij station Delft niet voor dienstregeling 2018 in gebruik wordt genomen. Mocht de keervoorziening eerder opgeleverd worden dan gaat MRDH ervan uit dat de verlenging nog in het najaar van 2017 plaatsvindt. De dienstregeling 2017 is nagenoeg gelijk aan die van de jaardienst 2016.
HTMbuzz
De dienstregeling voor 2017 bestaat evenals in 2016 uit een jaardienst en een zomerdienst. Daarnaast wordt er een aangepaste dienstregeling gereden in schoolvakanties en op feestdagen. Ten opzichte van de dienstregeling 2016 stelt HTMbuzz een aantal aanpassingen voor om het aanbod beter op de reizigersbehoefte af te stemmen.
Lijn 21: kent een piekdrukte tussen 14:00 en 14:30 uur. Daarom wordt voorgesteld om 2 extra ritten in te zetten in deze periode. Deze ritten worden flexibel ingezet, zodat eventuele verschuivingen in schooltijden opgevangen kunnen worden.
Lijn 22: begint tot op heden haar dienst rond 6:00 uur. Deze rit is erg druk tussen Den Haag Centraal en Bronovo. De dienst zal daarom vroeger starten. Daarnaast is de dienst van bus 22 in de middag te verbeteren door de spitsritten van Duinzigt naar Centraal Station een uur naar voren te schuiven aangezien tussen 15:00 en 16:00 uur de bussen vol zijn, terwijl de laatste ritten in de spits, tussen 17:00 en 18:00 uur al een stuk rustiger zijn.
Lijn 23: rijdt op dit moment als enige lijn na 20:00 uur nog structureel een kwartierdienst. Deze ritten zijn zeer rustig. Om extra inzet op drukke lijnen/momenten mogelijk te maken, zal tussen 20:00 en 22:00 een halfuurdienst worden ingezet. In de zomerdienst zal bus 23 wel tot 22:00 uur doorrijden in een frequentie van 4x per uur, omdat deze lijn in beide richtingen aan het strand vertrekt. Daarnaast rijdt bus 23 in de jaardienst tussen 9:00 en 12:00 uur een frequentie van 6x per uur.
Aangezien de bezettingen in deze periode zeer laag zijn, wordt de frequentie teruggebracht naar 4x per uur.
Lijn 24: wordt in de ochtendspits driemaal verlengd naar de Internationale School, Westduin omdat deze ritten relatief druk zijn. Aangezien de laatste rit het drukste is, zal de opvolgende rit doorrijden naar Westduin. De frequentie in de middagspits wordt verhoogd van 8x per uur naar 10x per uur omdat de middagspits druk is.
Lijn 28: wordt enkel ingezet in de spitsen om ’s ochtends reizigers van Den Haag Centraal naar Binckhorst – Station Voorburg te brengen en in de middag andersom. De bussen die rijden in de tegenspitsrichting blijken vrijwel leeg te zijn. Daarom wordt er in 2017 in plaats van heen en weer, een rondje in één richting gereden. In de ochtend van Centraal Station via Binckhorst naar Station Voorburg en vervolgens door via Station Laan van NOI terug naar het Centraal Station. In de middagspits rijdt bus 28 dit rondje de andere richting op. Op deze manier wordt bus 23 voor een deel versterkt en wordt een rechtstreekse verbinding met Centraal Station gecreëerd voor de bushaltes tussen Voorburg Station en Station Laan van NOI. De rijtijd zal iets toenemen. Daarnaast zal de busdienst in de ochtend iets later worden opgestart en iets langer doorrijden aangezien de laatste rit om 9:00 uur relatief druk is en de eerste rit nog weinig reizigers vervoert.