Vraagje RET Hoekse Lijn

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor YC52000 » 29 maart 2016 21:58

De Hoekse Lijn, die de RET van de NS overneemt, worden de rails hiervan vervangen of zullen de metros over het bestaande NS spoor rijden?
Zal de bovenleiding blijven hangen of word deze vervangen door een 3e rail?

:?:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor Tiktak » 29 maart 2016 22:55

Bron: PRORAIL:

Hoekse Lijn

De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt een hoogwaardige metrolijn. Met twee nieuwe stations, en zeven vernieuwde stations. Reizigers kunnen straks direct naar de binnenstad en naar het strand. Via hoogfrequent vervoer – elke paar minuten een metro. Dat betekent een economische impuls voor de regio.


Twee nieuwe stations

De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland is nu 23 kilometer lang. Hij wordt verlengd met een kleine kilometer, zodat hij straks doorloopt tot op het strand. Er komen twee nieuwe stations: station Maassluis Steendijkpolder en station Hoek van Holland Strand. De zeven huidige stations worden gemoderniseerd. Zo worden de perrons verhoogd, zodat reizigers gelijkvloers kunnen in- en uitstappen.

Planning

ProRail is nu nog eigenaar en beheerder van de Hoekse Lijn. Maar straks wordt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag eigenaar. Zij gaan de lijn in één keer ombouwen tot hoogwaardige metrolijn. Die ombouw gebeurt in vijf maanden – van april tot september 2017. In die periode rijden er geen treinen. Vanaf september 2017 rijdt de metro op het traject van Schiedam naar Hoek van Holland. In 2018 zijn de verlenging van het spoor en het nieuwe station Hoek van Holland Strand klaar.

Goed voorbereid

De ombouw moet goed zijn voorbereid. Daarom startte ProRail eind 2015 met voorbereidende werkzaamheden:
We passen het onderstation in Schiedam aan. Zodat er ook ruimte ontstaat voor de bouw van het metroviaduct.
We leggen voor voorbelasting (zand) neer. Dan kan de huidige spoorbaan worden uitgebreid met spoor voor de metrolijn. De voorbelasting leggen we ruim een jaar eerder neer. Het zand kan ‘inklinken’ om het spoor te dragen.
We leggen ook voorbelasting neer op de plek waar de nieuwe verbindingsboog komt. Deze boog wordt een enkelsporig treinspoor (heavyrail), alleen voor goederen. Via die boog rijden goederentreinen straks van en naar het metrospoor. Dat goederentreinen van treinspoor (heavyrail) naar metrospoor (lightrail) rijden, is uniek in Nederland.
We leggen nieuwe kabels langs het hele traject. Want de metrolijn heeft andere beveiliging, andere elektrische voeding en andere besturingskabels nodig.

Rijk, gemeenten, ProRail en RET

In april 2017 is ons voorbereidend werk naar verwachting klaar. De ombouw kan dan van start gaan. Voorafgaand aan de ombouw dragen we de Hoekse Lijn over aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. ProRail blijft wel direct betrokken bij het project als adviseur. De Hoekse Lijn wordt omgebouwd in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het rijk, de gemeenten, ProRail en de RET werken samen aan dit project .
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor PAV » 29 maart 2016 23:28

PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor cornepronk » 27 apr 2016 14:47

De Hoekse Lijn, die de RET van de NS overneemt, worden de rails hiervan vervangen of zullen de metros over het bestaande NS spoor rijden?
Zal de bovenleiding blijven hangen of word deze vervangen door een 3e rail?

De Hoekse Lijn is door de RET van NS overgenomen. De Rails worden vervangen en de metro's gaan rijden onder bovenleiding. Als het goed is 750V, net zo als met RandstadRail Metrolijn E, Den Haag Centraal - Slinge. 1x per uur is er goederenvervoer mogelijk in de daluren.

Er komen 2 nieuwe stations: Station Maassluis Steendijkpolder en Station Hoek van Holland Strand komt 1,5 km verder te liggen. Deze zal pal aan het strand komen te liggen.

Station Maassluis gaat Maassluis Centrum heten netzo als toen bij Pijnacker --> Pijnacker Centrum. Alle station krijgen kleuren van geel aan de stadszijde van de lijn naar rood aan de zeezijde en worden transparant.

In de spits rijdt Metrolijn A door naar Vlaardingen West waardoor er een 5 minuten frequentie ontstaat tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West. Tot Maassluis Steendijkpolder rijdt Metrolijn B elke 10 minuten en verder naar Hoek van Holland Strand elke 20 minuten.

In de vroege ochtend en avond rijdt Metrolijn B tot Maassluis Steendijkpolder elke 15 minuten en verder naar Hoek van Holland Strand elke 30 minuten, in zomervakantie en weekenden in mei, juni en september zal de metro mogelijk elke 15 minuten rijden.

Ook wil de RET tijdens top-zomerdagen en evenementen (10 à 15 warmste dagen per jaar) een 7,5-minutendienst naar Hoek van Holland Strand rijden. Het gaat hierbij om zogenaamde versterkingsritten met inzet van een periode van 3 tot 4 uur en soms van 6 tot 8 uur.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor iljitsch » 27 apr 2016 16:45

Bij de Hofpleinlijn is de bovenleiding gehandhaafd, ook op het deel Rotterdam - Nootdorp waar geen samenloop met de HTM-trams is. Dus ik neem aan dat dat voor de Hoekse lijn ook zal gebeuren.

Niet alleen kost een nieuwe derde rail weer een hoop geld, maar ook zit je met de spoorwegovergangen waar de derde rail onderbroken moet worden zodat er dan geen stroom is en de metro's dus met voldoende snelheid over de spoorwegovergang heen moeten om dit op inertie te doen. Dat wordt lastig met de spoorwegovergangen vlak na stations waar de metro nog geen vaart heeft.

Op de satellietfoto's in Apple Maps kan je zien dat metrolijn E na de tunnel nog tot en met halte Melanchtonweg met de derde rail rijdt. Bij de spoorwegovergang over de Kleiweg tussen het einde van de tunnel en halte Melanchtonweg zie je dat de derde rail tientallen meters voor de overgang al ophoudt.

Wat ik me wel afvraag is wat de rijtijden straks worden. Met extra haltes en een minder hoge maximumsnelheid kan dat makkelijk een stuk langer dan nu worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor willem » 27 apr 2016 19:48

De rijtijd moet gelijk blijven aan nu: de effecten van de lagere maximumsnelheid en de extra stations worden gecompenseerd doordat de metro's sneller optrekken dan de treinen dat doen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor MennoOV » 27 apr 2016 21:42

Zijn de SG3 (zoveel) sneller dan de SGM in het optrekken ?
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor avl » 29 apr 2016 17:08

Wat ook meespeelt is dat de halteringstijd korter wordt.
1. Sneller in en uit stappen door gelijke vloer- en perronhoogte en in verhouding iets meer deuren.
2. Vertrekprocedure duurt bij NS veel langer dan straks met de metro.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor iljitsch » 29 apr 2016 23:42

Ik was gister nog even van de Haag naar Maassluis en ik zat even mee te tellen met een gemiddelde haltering: 40 seconden. Een metro kan dit in minder dan de helft als het niet te druk is.

Ik was net een paar minuten te laat weg om de aansluiting te halen, zit je gelijk 25 minuten te wachten met die halfuursfrequentie. Dus zelfs als de metro een minuutje trager wordt tussen Maassluis en Hoek van Holland dan maak je dat ruim goed door de hogere frequentie. (Tip: je bent over het algemeen sneller van Den Haag in Hoek van Holland met de bus dan met de trein.)

Vracht = dieseltreinen? Kunnen die dan zonder de juiste beveiliging over het metrospoor? Of gebruiken ze dan speciale locomotieven?

Eigenlijk zouden ze nog een rit met een museumtrein vanaf HvH Haven moeten maken. Toen ik stage liep nam ik vaak de trein van Amsterdam naar Hoek van Holland want die stopte onderweg tussen Amsterdam en Den Haag nergens, lekker relaxed ten opzichte van die treinen die vol- of leeglopen op schiphol. En echt lang geleden reden er treinen van HvH naar Warschau en Moskou. 't Was niet altijd maar twee stoptreinen per uur daar. Maar ja, dat was voor Easyjet en de kanaaltunnel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor willem » 30 apr 2016 09:30

Voor die goederentreinen zal bij Schiedam dus een verbinding tussen de Hoekse Lijn en het hoofdspoor moeten blijven bestaan. Het grappige is dat de metro dan met zowel de trein als de Haagse tram verbonden is.

Vanwege die treinen naar Warschau en Moskou had het station van Schiedam ooit de toevoeging Rotterdam-West: het waren de enige reguliere reizigerstreinen die over het verbindingsspoor bij Blijdorp rechtstreeks naar Utrecht reden. Nu kun je alleen tijdens werkzaamheden over die boog rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor iljitsch » 30 apr 2016 18:29

Tja dat krijg je met de bizarre situatie dat treinen van Rotterdam CS naar Utrecht richting het westen vertrekken en dan naar 't noorden en vervolgens oosten afbuigen. Het zou logischer zijn om die treinen naar Rotterdam CS te laten rijden en vanaf daar oostelijk richting Utrecht. Maar die verbinding is er nooit gelegd. Ook heeft het 100 jaar geduurd voordat het eindpunt van de hofpleinlijn niet langer bij het gelijknamige station op luttele honderden meters afstand van CS uitkwam.

Hoe zou zo'n Haagse tram overigens op het treinspoor komen? Is er een verbindingsboog bij station Beurs tussen de oost/westlijn en de noord/zuidlijn of moet je dan helemaal om via Rotterdam Zuid?

Ik vroeg me ook al af of er een verbinding is tussen de Rotterdamse metro en de Rotterdamse tram. Handig als ze in Rotterdam de meettram willen lenen. :-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor Chris » 30 apr 2016 21:30

De goederen verbinding op de Hoekselijn blijft slechts tot Vlaardingen. Bij Vlaardingen Oost komt een nieuwe aantakking en een omrij spoor om nog naar de Vopak te kunnen geraken.
De buizentoko in Maassluis gaat zich terugtrekken in de vestiging Moerdijk dus daar hoeft geen goederenspoor meer heen.
Er kan gewoon gereden blijven worden met diesellocs en met 40km/h. Dat wordt wat in het mixbedrijf met metro...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor willem » 30 apr 2016 22:23

iljitsch schreef: Is er een verbindingsboog bij station Beurs tussen de oost/westlijn en de noord/zuidlijn of moet je dan helemaal om via Rotterdam Zuid?

Er is een verbindingsspoor tussen de stations Leuvehaven en Blaak (vanuit Zuid richting Kralingse Zoom). Vanuit de metro kun je, als je goed kijkt, de aftakking zien liggen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor willem » 07 okt 2017 13:52

In Hoek van Holland wordt voorlopig nog gewerkt. Toch is de DRIS kennelijk al aangesloten, zij het dat de informatie niet helemaal klopt.

Afbeelding
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor Charles » 13 dec 2017 18:55

Volgens de laatste prognose duurt het nog wel een jaartje voordat er gereden kan worden.
http://www.treinreiziger.nl/ombouw-hoek ... -afgerond/
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor buschauffeur » 13 dec 2017 20:31

Lekker toch? Kunnen er een hoop uitzendkrachten nog een jaartje blijven rijden.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor iljitsch » 13 dec 2017 20:34

Daar gaat de reputatie van Rotterdam dat ze dit soort projecten wel op tijd binnen budget kunnen uitvoeren...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor Charles » 22 dec 2017 18:01

Het gaat lekker daar, nu zijn er problemen met de ondergrond. Die is niet stabiel meer. link naar bericht
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor hharry » 17 jan 2018 19:14

Wat zijn nu de grote problemen dat het allemaal zo uitloopt?
Is het niet mogelijk om al een gedeelte in gebruik te nemen? Tot Schiedam Nieuwland of een van de drie stations in Vlaardingen?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Vraagje RET Hoekse Lijn

Berichtdoor Charles » 25 mei 2018 20:33

Alweer uitstel met drie jaar :oops: :oops: :oops:
Volgens deze website

Kunnen wij hier in Nederland nou werkelijk nooit iets maken en bouwen wat gewoon in 1x goed is?
Mij is geleerd: als je iets gaat doen dan doe je het ook gelijk meteen goed.
Prutswerk werd niet echt gewaardeerd, dat kon je niet maken op de ambachtschool.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast