Tiktak schreef:mijn vraag is; is dit een beker koppeling en hoe werkt deze.
Nee, het is geen bekerkoppeling maar een Albert-koppeling. De werking heeft wel overeenkomsten. De koppelingen grijpen in elkaar waardoor er op twee plaatsen vertikale gaten in elkaars verlengde komen te liggen. Daar gaan dan twee pinnen doorheen.
Hierbij afbeeldingen (via google gevonden) van een losse koppeling, en in gekoppelde toestand:
http://www.buntbahn.de/fotos/data/2/37V ... eipzig.jpghttp://strabco.de/pixelbox/DSC_0172_www ... pplung.jpgZou het in de verre toekomst ook mogelijk zijn als koppelstel de dienst ritten uit te voeren (mits de haltes zijn aangepast).
Niet in de huidige toestand aangezien de wagens daar niet op zijn ingericht. Je hebt dan naast een simpel elektrisch contact ook een verbinding nodig tussen de computers van beide trams; deze moeten dan met elkaar communiceren bij het aansturen van de motoren, de deuren, de omroepinstallatie, enzovoorts.
Het lijkt mij dus zeker wel mogelijk om dit in de toekomst te doen, maar dan moeten er eerst extra elektrische verbindingen worden gemaakt en moet er een software update komen.