Er is al genoeg ellende voortgekomen uit het (zogenaamde) "OV-bureau Randstad" met het gestoorde loodkleurige R-Net, mede onder leiding van de inmiddels vertrekkende Stadsgewest en Regiobestuurder Wethouder Drs. Peter Smit en consorten als de Siemens Lobbyïsten, en als resultaat komt nu (zoals een andere bekendere "kwartiermaker" voor HTM Beheer) een zekere Willem Benschop als Kwartiermaker Vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag als Metropoolregio Rotterdam & Den Haag i.o. uit de koker van het Stadsgewest Haaglanden c.s. en genoemd **OV-bureau** Randstad, en wolliger kan het niet meer verpakt worden. En dit alles telkens weer uit het Haaglanden Gewest met de "tramtoestellen"-taal die steeds verder weg staat van de praktijk bijv. via http://haaglanden.nl/100-miljoen-euro-v ... haaglanden (sic)
Het artikel onder de Kop ""Vervoersautoriteit druk bezig met voorbereiding"" ::
DEN HAAG - De stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden hebben in 2011 een intentieverklaring getekend voor de oprichting van één vervoersautoriteit (VA) voor de 24 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Inmiddels is een kwartiermaker, Willem Benschop, aangesteld en is het voorbereidingsproces vol op stoom gekomen.
Als Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan met opheffing van de stadsregio’s en alle 24 gemeenten instemmen met de vorming van de MRDH, kan de VA echt van start gaan en krijgt deze jaarlijks de beschikking over circa 500 miljoen euro.
Waarom is de Vervoersautoriteit nodig?
Benschop: “Je kunt spreken van een ‘daily urban system’ voor de gehele Metropoolregio. Vroeger woonde je op het land en ging je een keer in de zoveel tijd naar de stad.
Nu zijn die bewegingen tussen de verschillende plaatsen veel intensiever. We wonen in Zoetermeer en werken in Rotterdam. Of gaan hier uit. Als je kijkt naar het openbaar vervoer is het simpelweg een noodzaak om naar het hele gebied te kijken en dit gezamenlijk op te pakken.”
Waarom kunnen de gemeenten dit na opheffing van de Wgr-plus niet zelf regelen?
“Als je kijkt naar de meest ideale schaalgrootte is samenwerking met meer gemeenten nodig. Je zou natuurlijk alles naar de provincie kunnen laten gaan, maar dan is de afstand weer te groot. Dan hebben de gemeenten hier ook geen zeggenschap meer over. Ook als je kijkt naar het apparaat aan deskundigheid dat je gezamenlijk kunt benutten, is samenwerken een voordeel. Zo wordt er nu gezamenlijk gewerkt aan de voorbereiding van de nieuwe railconcessie vanaf 2016. Die loopt dan zowel voor de HTM als de RET af.”
Wat wil de Vervoersautoriteit straks uitstralen?
“Professioneel opdrachtgeverschap richting OV-bedrijven. En een toegankelijk partner naar het bedrijfsleven en kennisinstellingen zijn. Ook willen we een gezaghebbende samenwerkingspartner zijn voor andere overheden op het gebied van het wegverkeer.”
Wat is na de intentieverklaring allemaal opgezet?
“We hebben een strategische bereikbaarheidsagenda van de MRDH opgesteld. De Vervoersautoriteit gaat die straks uitvoeren. Dit vormt de basis voor het verkeers- en vervoerbeleid van de 24 gemeenten en is gebaseerd op de plannen van de huidige stadsregio’s. Ook is een organisatierapport opgesteld ten behoeve van de ambtelijke organisatie waarin het aantal fte’s en de afdelingen vermeld staan.”
Wat is er straks anders aan de Vervoersautoriteit dan de afdelingen verkeer en vervoer van de huidige stadsregio’s?
“In de strategische bereikbaarheidsagenda is nog meer de nadruk gelegd op de relatie van verkeer en vervoer met het economische vestigingsklimaat, de ruimtelijke ambities en duurzaamheid. Om dit te verankeren worden straks ook de werkprocessen anders georganiseerd.”
Wanneer gaat de Vervoersautoriteit echt van start?
Na de behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tot opheffing van de Wgr-plus, dat nu gepland staat voor april, kan het selectieproces voor de ambtelijke organisatie van start gaan. Dit is overigens nog onderwerp van gesprek met de medezeggenschap.”
Zie : http://haaglanden.nl/regionieuws-11-maa ... rbereiding
-En : http://www.deltametropool.nl/v1/downloa ... al-pdf.pdf
Enfin D.A. BORGDORFF - e.i. (voorheen) HTM